אם יש לך עסק, בטוח שמעת לא פעם את המושג “מיתוג”, אבל האם הבנת באמת מה עומד מאחוריו? מיתוג הוא מושג די אמורפי וקשה להגדרה מדויקת, אבל הוא חשוב מאוד לכל עסק.
בקרב הציבור הרחב, ואפילו בקרב אנשי שיווק ואנשי עסקים, יש טעות נפוצה לגבי מיתוג: רבים טועים לחשוב שמיתוג מסתכם בסמלים הוויזואליים של העסק, כמו שם העסק ועיצוב הלוגו.
האמת היא שמיתוג הוא הרבה יותר מכך.
מיתוג הוא למעשה העבודה שקובעת איך אנשים יתפסו את העסק שלך. מיתוג יוצר את האסוציאציה שהעסק שלך מעלה באנשים.
הענקת שם לעסק ועיצוב הלוגו הם אמנם חלק מבניית המותג, אבל הם לא העיקר. למעשה, כל הנכסים של העסק משפיעים על תפיסת המותג, כל הזמן: האווירה במקום הפיזי, המוזיקה, אתר האינטרנט, המסרים הפרסומיים שבחרת, התנהגות העובדים, השירות, התוכן והשפה, האחריות החברתית ועוד.
רוב האלמנטים הללו קיימים ממילא בעסק שלך, לטוב או לרע. מטרתו של תהליך המיתוג היא לכוון אותם, “לארוז” את הכל לזהות עסקית אחת, שבה בחרת.
לכן, תהליך מיתוג מעניק לך שליטה על זהות העסק שלך.
העובדה שהעסק שלך מקבל זהות משלו, היא זו שמאפשרת לו להיות מוכר וזכיר בקרב אנשים אחרים. עסק ללא זהות מוגדרת, לא יטמע בזיכרון של אף אחד, כי אנשים יתקשו לקטלג אותו בזיכרון.
בדיוק כמו שאנחנו מזהים אנשים לפי הזהות הייחודית שלהם, ואנו מגבשים לגביהם דעה ורגשות, גם העסק שלך ראוי להיות “מישהו”. עסק שאין לו זהות, ואינו נצרב בזיכרון, יתקשה להתקדם מבחינה שיווקית ועסקית ולצבור מוניטין חיובי.
עוד טעות נפוצה לגבי מיתוג, היא שמדובר במושג שנוגע רק לתאגידים או למותגים גדולים. האמת היא, שכל עסק זקוק לתהליך מיתוג כבר עם הקמתו, ולתחזוקה של המותג כל הזמן. כן, אפילו עסק מקומי קטן! גם אם העסק כבר קיים ומתפקד, מיתוג נכון לעולם לא יזיק ומוטב מאוחר מאף פעם. תהליך מיתוג לא חייב להיות מאוד יקר ומורכב, ולא מדובר בהכרח במשימה ליועצים בכירים.
אז איך ממתגים את העסק?
נתחיל מלשאול: מיהו העסק שלך? מה הוא מציע? למי הוא מציע? במה הוא טוב יותר מהמתחרים? השאלות האינפורמטיביות יעזרו לך להגדיר טוב יותר את העסק שלך ולהבין לעומק מיהו.
בתהליך המיתוג, חשוב מאוד לתת את הדעת על נושא הבידול, כדי שהזהות של העסק תבדיל אותו ממתחרים. ללא בידול מאחרים, לא מתקיימת זהות. כמובן, בתהליך המיתוג נרצה להבליט את היתרונות שלך על פני המתחרים, ולא את החסרונות.
לאחר מכן נשאל מהם ערכי המותג? שירות וזמינות? חדשנות? אחריות סביבתית וקיימות? איכות יוצאת דופן של המוצר? מומחיות ומקצוענות? חשוב לזכור שערכי המותג הם כאלה שהעסק שלך ישדר כל הזמן, בכל אינטראקציה עם הסביבה, כך שאין טעם לבחור ערכים שאינם באמת חלק מהחיים של העסק.
בשלב הבא, נקפיד להטמיע ולשלב את המאפיינים הייחודיים של העסק ואת ערכיו, בכל נכסי המותג: שם העסק, עיצוב הלוגו, המוצר עצמו, התוכן והשפה שבה העסק מתקשר עם אנשים, המוזיקה, שירות הלקוחות, אתר האינטרנט, חומרי השיווק והמסרים הפרסומיים.
תהליך ההטמעה של מאפייני המותג וערכיו, דורש יכולת להבין את המערכת האסוציאטיבית של לקוחות ושל אנשים בכלל.
אם לא בטוח שיש לך את המיומנות והיכולת לעשות זאת, יתכן שכדאי להיעזר בייעוץ. בשורה התחתונה, החוויה הכוללת של הלקוחות שלך, צריכה לשקף את האופי ואת הערכים של המותג שבנית.
שמירה על המותג היא עבודה תמידית. כלל הפעולות הגלויות שמתרחשות תחת המותג, צריכות להלום את אופיו וערכיו, כדי לשמור על שמו ועל זהותו.
איך מזהים מיתוג מוצלח?
מיתוג מוצלח הוא כזה שהוליד מותג בעל ערך, כזה ששמו הולך לפניו, שצבר מוניטין חיובי. אם השם שלך מוכר בקרב קהל היעד שלך, ומעלה את האסוציאציה הנכונה, עשית עבודת מיתוג טובה.
מותג טוב הוא כזה שנתפס כפתרון הולם לצורך שלשמו הוא נועד.
חשוב לזכור שמיתוג מוצלח הוא הדרך של העסק שלך לעבור מפה לאוזן, ולהפוך לקוחות מרוצים ללקוחות ממליצים, שמפנים לקוחות נוספים לעסק שלך.
לפעמים, מותג טוב הוא גם מה שעושה את ההבדל בין מתלבט, לבין לקוח. הרגש והאסוציאציה שהמותג מציף בלקוח המתעניין, יכולים לתת לו דחיפה לביצוע עסקה, ולחסוך ממנו חששות והתחבטויות.
עוד נקודה חשובה היא שמותג מוצלח תורם לך, לא רק בקרב לקוחות. גם העובדים שלך יהיו גאים ושמחים יותר לעבוד בעסק בעל מוניטין רב וחיובי. מיתוג מוצלח תורם לעובדים רציניים, מתמידים ונאמנים יותר למקום העבודה. מותג חזק יעזור לך גם לגייס הון, להיות אמין יותר בעיני ספקים ולהשיג סביבה עסקית טובה יותר.