מה זה בעצם B/A טסטינג (A/B Testing)?
A/B טסטינג הוא מבחן שמגלה מי מבין שתי גרסאות של פנייה שיווקית, היא אפקטיבית וטובה יותר.
במסגרת מבחן A/B, אפשר לבחון כל סוג של אמצעי שיווק דיגיטלי: עמוד נחיתה, מודעה ממומנת, דיוור באימייל וכיו”ב. למעשה, כל כלי שאתם (או משרד הפרסום שלכם) משתמשים בו כדי לקדם את העסק שלכם באונליין, ניתן למדידה ולשיפור באמצעות A/B טסטינג.
הרעיון שבבסיס השיטה, הוא להשוות את הכלי השיווקי לגרסה אחרת של עצמו. מדובר בהשוואה של ביצועים, שמלמדת איזו גרסה שירתה טוב יותר את המטרה.
מהי המטרה? זהו כמובן נתון שתלוי בכם, וחשוב שתגדירו אותו היטב. למשל, אם יש לכם עמוד נחיתה, מהן המטרות שלו? מה תרצו שהמבקרים בו יעשו? יגללו עד סוף העמוד ויקראו? ישאירו פרטים בטופס לידים? ירכשו מכם מוצר? או אולי יורידו אפליקציה?
לא כל המבקרים בעמוד שלכם יבצעו את הפעולה הרצויה לכם, אבל איך תדעו אם אפשר לשפר את התוצאה ולהגדיל את אחוזי ההצלחה?
לשם כך נועד מבחן A/B, המציע למעשה להעמיד שתי גרסאות של הכלי השיווקי: גרסה A מול גרסה B.
איך מפעילים A/B טסטינג?
יש למדוד את הביצועים של כל אחת הגרסאות, להשוות בין הביצועים, והגרסה שהציגה ביצועים טובים יותר היא המנצחת.
לאחר מכן כדאי ליצור עוד גרסה, שתאתגר את המנצחת ותנסה להביס אותה. אפשר להמשיך לערוך מבחני A/B לאורך זמן, ולהמשיך לשפר ולטייב את הכלי השיווקי שלכם ולהפוך אותו לגרסה הטובה ביותר של עצמו. אופטימיזציה היא תהליך מתמיד.
לשם ההשוואה בין שתי הגרסאות, הכרחי כמובן שתמדדו ביצועים. אם הכלי השיווקי שלכם הוא למשל מודעה בפייסבוק, חשוב שתמדדו את ההישגים שלה, בהתאם למטרה שהגדרתם: לייקים? כניסות לעמוד העסקי? אולי מעורבות, תגובות ושיתופים?
גם נכסים דיגיטליים כמו עמוד נחיתה או אימייל שיווקי, ניתנים למדידה. מערכת הניהול של האתר שלכם, מערכת הדיוור של הניוזלטר שלכם וגם מרכז המודעות של פייסבוק, כולם מציעים לכם את האפשרות לצפות בנתוני ביצועים. כמעט בכל מערכת דיוור, למשל, תוכלו לבדוק כמה נמענים פתחו את הניוזלטר שלכם וכמה מהם הקליקו על לינקים בתוכו. כאשר המטרה שלכם היא יותר ספציפית ומורכבת, אפשר להיעזר בכלים חיצוניים. למשל, אם חשוב לכם לדעת כמה מבקרים גללו את האתר שלכם עד למטה, ניתן להיעזר בתוספים לאתר שימדדו זאת עבורכם. אפשר אפילו למפות אזורים “חמים” על פני האתר, כאלה שבהם המבקרים שלכם שוהים יותר, מתמקדים יותר ומקליקים יותר על לחצנים.
יש בוחני B/A, שיוצרים שתי גרסאות שונות לחלוטין של הכלי השיווקי ומנסים להפעיל עליהן מבחן A/B, כדי לזהות את הגרסה הטובה יותר. דוגמה לכך הם למשל שני עמודי נחיתה שכל אחד מהם מאופיין בעיצוב שונה לגמרי ובתוכן אחר לחלוטין. במצב כזה, נכון שאפשר ללמוד איזה עמוד נחיתה היה אפקטיבי יותר, אך לא תדעו למה, ותתקשו להסיק מסקנות לעתיד. מסיבה זו, אנו ממליצים להשוות דווקא בין גרסאות דומות זו לזו. מומלץ לשנות רק פרט אחד בין גרסה לגרסה, על מנת שתוכלו ללמוד אם השינוי המסוים שעשיתם היטיב עם המטרה שלכם או לא. תמיד יתכן שהשינוי שלכם דווקא הזיק, וכדאי שתדעו זאת ותתקנו.
מנגד, אין טעם כמובן לשנות ולבחון כל פרט שולי עם חשיבות זניחה. השינוי בין גרסה A לבין גרסה B, צריך להיות שינוי יחיד אך בעל חשיבות, כזה שנמצא בעמדת השפעה. כמו למשל:
- נוסח הכותרת
- נוסח ההנעה לפעולה, למשל: “לחצו להורדה”, “רכשו עכשיו”.
- המיקום של לחצני הנעה לפעולה.
- הגודל והעיצוב של לחצני ההנעה לפעולה.
- היקף הטקסט וטיבו: קצר מול ארוך, מקצועי ועמוק מול שטחי וקליל.
- הרעיון הקריאטיבי: אם שילבתם תמונה או איור להמחשה, אפשר לבחון אותם מול אחרים.
במבט ראשון, נדמה שאלו שינויים מינוריים, וקשה לחשוב שיש להם השפעה מהותית על הביצועים של מאמצי השיווק.
תופתעו לגלות, אך מחקרים מוכיחים שבניגוד למה שאולי נדמה לנו, פרטים כמו צבע, גופן, גודל, נוסח או סגנון עיצוב, משפיעים מאוד על התחושה ועל התגובה שלנו מול המסר הפרסומי בזירה הדיגיטלית. לפעמים, מילה אחת יכולה לגרום לפערי ביצועים של עשרות אחוזים.
אם ביצעתם שינוי אחד בין שתי הגרסאות ולמדתם שגרסה אחת פעלה טוב יותר מהאחרת באופן מובהק, הרי שהרווחתם מידע חשוב! להבא תמשיכו בקו המנצח ולא תשנו את האלמנט בחזרה לצורתו בגרסה המפסידה. זה הזמן לבצע עוד שינוי ולערוך מבחן A/B נוסף, על מנת שתגיעו לגרסה המושלמת, שתייצר מקסימום אחוזי ההצלחה ותדחוף את ההישגים העסקיים שלכם קדימה.